Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Η μελέτη για το Τρένο Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα δεν μειώνει τα ερωτήματα…

Φιλόδοξα σχέδια για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, στο πλαίσιο των περικοπών του σιδηροδρομικού έργου στη χώρα για λόγους οικονομίας, έχει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Ηλείας Κώστα Νικολούτσο, στη σύσκεψη που έγινε στον Πύργο, ζήτησε ενημέρωση σχετικά με την πορεία εκπόνησης της μελέτης για τη σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα - Πύργος - Αρχαία Ολυμπία, καθώς και την επέκτασή της προς Κυπαρισσία και Καλαμάτα.
Ο Κώστας Νικολούτσος τόνισε, επίσης, απευθυνόμενος στον Παναγιώτη Θεοφανόπουλο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, πως η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα - Πύργος, η οποία έχει κλείσει εδώ και χρόνια, είναι ένα μείζονος σημασίας ζήτημα, όχι μόνο για την Ηλεία, αλλά για όλη τη δυτική Πελοπόννησο.

Οι μελέτες προχωρούν

Πάντως, από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ γίνεται όλη η προεργασία ώστε να προχωρήσουν τα έργα εκσυγχρονισμού στο δίκτυο, στο τμήμα Πάτρα – Καλαμάτα.
Ο προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Μελετών της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., Μιχάλης Αναστασάκης, παρουσίασε την πρόοδο των μελετών για την αναβάθμιση και μετατροπή των γραμμών Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία, Πύργος – Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία – Καλαμάτα σε γραμμή κανονικού εύρους με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεπικοινωνίες για ταχύτητες μέχρι 160 χλμ./ώρα, όπου αυτό είναι εφικτό εντός του υφιστάμενου ορίου απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ.
Επίσης, μελετώνται ανισόπεδες διαβάσεις, που θα αντικαταστήσουν υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις με την παλιά εθνική οδό και με άλλες οδούς που εμφανίζουν αυξημένη κίνηση.
Αναλυτικότερα αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Πύργος - Καλαμάτα, για τις οποίες έχει εγκριθεί η χρηματοδοτική συνδρομή από την Ε.Ε.
Η γραμμή στο τμήμα Πάτρα - Πύργος έχει μήκος περίπου 99 χιλιόμετρα, στο Πύργος - Ολυμπία 21 χιλιόμετρα και στο Πύργος - Κατάκολο 12 χιλιόμετρα, συνολικά δηλαδή είναι 132 χιλιόμετρα.
Για τη γραμμή Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία και Πύργος – Κατάκολο εκπονούνται αυτό το διάστημα μέσω δύο συμβάσεων (Πάτρα – Καβάσιλα και Καβάσιλα – Πύργος – Ολυμπία/Κατάκολο) οι οριστικές μελέτες χάραξης γραμμής και οδικού δικτύου, προμελέτες και οριστικές μελέτες τεχνικών έργων, γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες, οριστική υδραυλική μελέτη, τοπογραφικές μελέτες και κτηματολόγιο, περιβαλλοντικές μελέτες για την τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων και τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή των έργων. Το κόστος των μελετών αυτών ανέρχεται σε 1.700.000 ευρώ περίπου.
Για τη γραμμή Αλφειός (λίγο μετά τον Πύργο) – Καλό Νερό – Κυπαρισσία και Καλό Νερό – Ζευγολατιό – Καλαμάτα, με συνολικό μήκος περίπου 118 χιλιόμετρα, βρίσκεται σε εξέλιξη σύμβαση μελέτης για τη βελτιστοποίηση χάραξης σε δύο επιμέρους τμήματα με δυσμενή χάραξη (Καλό Νερό – Κοπανάκι και Μελιγαλάς – Βαλύρα) και στη συνέχεια προμελέτη χάραξης και υδραυλική προμελέτη σε όλο το μήκος, γεωλογική μελέτη στα τμήματα παραλλαγών, περιβαλλοντική μελέτη και επικαιροποίηση οικονομοτεχνικής μελέτης για το σύνολο του άξονα Πάτρα - Καλαμάτα. Το κόστος της μελέτης αυτής ανέρχεται σε 700.000 ευρώ περίπου.


Πρόβλημα η χαμηλή πυκνότητα του πληθυσμού
Εκείνο που επισημαίνεται είναι ότι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, θα προστατεύσει τα διατηρητέα κτήρια σταθμών και το φυσικό περιβάλλον στην περιοχή Καϊάφα και θα αναδείξει ενδιαφέροντα τεχνικά έργα της υφιστάμενης γραμμής.
Τέλος, να τονιστεί ότι σημαντικό πλεονέκτημα είναι το γεγονός ότι η υφιστάμενη γραμμή καθιστά το σχέδιο ευκολότερο, καθώς το κόστος είναι μικρότερο, ενώ σχετικά εύκολο θεωρείται και το γεωλογικό ανάγλυφο της περιοχής.
Από την άλλη, όμως, πρόβλημα είναι η σχετικά χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού, που καταγράφεται κατά μήκος της γραμμής, αλλά και η έλλειψη κάποιου πολύ μεγάλου αστικού κέντρου που θα μπορούσε να υποστηρίξει εμπορικά τη λειτουργία της γραμμής..

Η χαραξη της γραμμης πρεπει οπωσδηποτε ν αλλαξει. Η διαδρομη που πρεπει ν ακολουθηθει ειναι Πυργος-Κυπαρισσια-Φιλιατρα-Πυλος-Καλαματα ετσι ωστε να περνα απο περισσοτερα αστικα και τουριστικα κεντρα. Το υπαρχον μετρικο δικτυο Κυπαρισσια -Ζευγολατειο-Καλαματα θα πρεπει να χρησιμοποιηθει ως προαστιακος Καλαματας.

tharrosnews

Δεν υπάρχουν σχόλια: